Random post

Home » » Facebook bukan saluran lepas marah

Facebook bukan saluran lepas marah

KUALA LUMPUR: Kegagalan mengurus emosi dan keghairahan mendapat perhatian menjadi dua faktor utama berlakunya penyalahgunaan laman sosial Facebook sehingga berisiko mengakibatkan pergaduhan antara individu. 

Pengarah Institut Sosial Malaysia (ISM), Profesor Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din, berkata asasnya, Facebook adalah satu alat media yang mempunyai kesan positif dalam mengeratkan perhubungan dan mendekatkan komunikasi masyarakat.
Katanya, laman sosial Facebook yang ketika ini menjadi fenomena dunia adalah satu saluran komunikasi berkesan dalam menyampaikan sesuatu mesej.
“Namun, ramai individu yang dilihat menggunakan Facebook bagi menyalurkan permasalahan atau melepaskan marah mengenai sesuatu perkara termasuk berkaitan individu lain,” katanya ketika dihubungi. 

Beliau mengulas laporan Berita Harian, semalam, berhubung kejadian seorang pelajar perempuan berusia 5 tahun dibelasah, termasuk dipijak dan ditendang sekumpulan kira-kira 15 pelajar perempuan di Kangar, Perlis pada Selasa lalu. 
“Jadi, dalam isu Facebook ini, saya ingin nasihatkan, pemilik akaun perlu bijak dan lebih peka ketika melayarinya bagi mengelakkan kesan negatif,” katanya.:berita harian

0 comments:

Post a Comment

Fb Like

Followers

Blogged.my